fbpx

UP :::med det hele

R U UP for it ?

Det er jeg, det er i Herning, og det er i morgen det starter.

Jeg glæder mig altid til messen, til at se hvad den byder på af nyheder indenfor havegear, indretning, assesories og møbler, men jeg glæder mig i sædeleshed også til at se de fine  trendområder , der altid er meget inspirerende.

OG så glæder jeg mig også altid, som det madøre jeg er, til at se de trendy restauranter og snack /kage/kaffebarer,  der også er blevet indrettet til lejligheden, og altid med en inspirerende historie.

Folkene fra UP (eller Formland) beskriver selv messen som et professionelt design fællesskab med vægt på inspiration, salg, networking and oplevelser.

-Og det er egentlig meget fint beskrevet??

Annette Eckmann laver hvert år en masse af de fine trendområder, og hvis du har lyst kan du læse med her om hendes temaer: for 2015:

Firstfolk

 

Det første folk var indianerne. Firstfolk er inspireret af indianerne, og trenden fokuserer på forårets sammenkomster, påske, bryllupper og gaver.
Inspireret af indianerne i Nordamerika

Da europæerne bosatte sig i New England, var indianerne de første oprindelige folk, de mødte. I 1492 krydsede portugiseren Christoffer Columbus Atlanterhavet, og da han nåede Caribien, troede han fejlagtigt, at han var kommet til Indien. Ved en misforståelse kaldte han derfor de mennesker, han mødte, for indianere. De indianske kulturer har en lang tradition for kunst og håndværk, der rummer spirituelle betydninger. Europæerne bragte nye tanker og materialer med til indianerne som fx uld og glasperler, og efterhånden blev også europæisk broderi en del af det indianske kunsthåndværk. Indianernes frie ånd, livet i vildmarken og den umiddelbare føling og sammenhæng med naturen ses lige nu som elementer i modebilledet, og den indianske stil begynder også at påvirke nyt design af brugskunst til boligen.

KEY WORDS: Jordelement/værdier. Familiens stamtræ, rødder, relationer og traditioner er vigtige. Fokus på nye og gamle bryllupsritualer og familiebegivenheder. De indre værdier overskygger det materielle. Kunstnerisk og spirituel harmoni. Sanselighed, æstetik og lækkerhed. Meditation, drømmetydning, raw food og mental sundhed.

TO BUY:  Fjer, æg, frynser og fletninger. Nye fortolkninger af keramik, træskærerkunst, læderarbejder, kurve, tæpper, strik og smykkearbejder. 

Naturfarver, hvid, grå, sort og brune nuancer fra fugle, prærien og skovlandet.

Craftfolk

 

Det første arbejde var håndværk. Craftfolk er inspireret af nybyggerne, og trenden handler om udeliv, haveliv, grill- og bålmad samt sommerhus, camping og jagthytte.
Inspireret af nybyggerne

I Skandinavien var der en stor udvandringsbølge til USA i 1800-tallet. Folk rejste den lange og farefulde tur over Atlanten for at finde lykken og for at begynde et nyt liv i Amerika. Nybyggerne forlod deres hjemland, deres familie og venner. De forlod det kendte og slog sig ned i ukendt land for at starte forfra på tilværelsen. Med sig havde de kun enkle redskaber og deres færdigheder. De byggede først deres eget hus, fremstillede simple brugsgenstande og dyrkede jorden. En ny generation hylder igen de gamle håndværk. Det er hipt at arbejde med håndværk og at udøve de stolte, gamle håndværksdyder. Ordet sløjd, fra svensk ?Slöjd?, står for kunstfærdighed og dygtighed. På samme måde som det engelske ord craft betegner det håndlavede. Tv-programmerne Nybyggerne og  Bonderøven version 3.0 er eksempler på de nye håndværkere og er oplagte forbillede.  Gør-det-selv bølgen ruller igen, det har stor værdi selv at fremstille tingene fra bunden. 

KEY WORDS: Vandelement/følelser. Gør-det-selv-folk, Urban Colonists med skæg, der praktiserer det gode håndværk og lærer fra sig til andre i fællesskabet. Det at gå i mesterlære, for at dyrke det håndlavede. Hipsters og nørder der lader sig groome i en barbersalon, og hænger ud i det lokale kafferisteri. Den urbane kolonist lever af grøntsager, dyrket i haver på byens tage og i haveforeninger. Bålet er erstattet af en den gode grill. Det giver stor værdi og respekt at brygge sit eget øl, at sylte og at bage det daglige brød. Det lille hus på prærien, Shakerne og Amish People inspirerer.

TO BUY: Husflid, håndværk og enkle materialer. Grill, termokander, støbejernsgryder, skærebrædder, kurveflet, lygter og lanterner. Tæpper, skind og puder. Redskaber, potter og planter. Knive, koste og spande. Tekstiler og sæbe. Håndlavede ting, der bringer personlighed og sjæl til det enkle hjem. Træ, læder, keramik. Himmelblå, aqua, salviegrøn, khaki, mint, og blågrå nuancer.

Lovefolk

 

Det første budskab var kærlighed. Lovefolk er inspireret af hippierne, og trenden stiller skarpt på festivaler, sommer- og haveparties, studentergilder og gadefester.
Inspireret af 60?ernes hippier og blomsterbørn

I 1960’erne opstår en ny ungdomskultur i den vestlige verden. En ny generation gør oprør mod autoriteterne, afviser materiel grådighed og jagten på profit. Hippier eller blomsterbørn som de unge populært blev kaldt, vakte forargelse med deres lange hår og farverige fester og festivaler. Hippierne brugte peace-tegnet og ?Flowerpower?, som symbol og våben. Hippiebevægelsens højdepunkt var ‘The Summer of Love’ og Woodstock-festivalen. Det er mere end nogensinde før populært at drage på festival og bo i camps om sommeren. Roskilde Festivalen lever videre og nye er kommet til. Gadefesten Distortion, Coma fest på Nationalmuseet, Trailerpark Festival, Meyers Apple Flower Festival på Lilleø, og ikke mindst Himmelstorm Festivalen i Økosamfundet Dyssekilde er sommerens højdepunkt for mange kreative ildsjæle. 

KEY WORDS: Ildelement/energi. Fester med venner og veninder. Ubekymret livsstil med vægt på livsnydelse frem for kommercielle og prestigemæssige ambitioner. Kollektive fælleskabstanker med noget på hjertet. Ansvarlig og respektfuld udnyttelse af jorden og dens ressourcer. Fra ?Make love, not war? til ?Make love, not money?! Frisk luft og sollys giver dette folk vitalitet. Den nye juicekæde Unplugged, presser super sund juice af frugt og grønt, der er behandlet mindst muligt for at bevare vitaminer og sundhed. Det tiltaler mange. 

TO BUY: Sjove ting til fester og gæster. Transportabelt grill-udstyr, tæpper, puder og små taburetter. Telte, lygter og lanterner. Bæredygtigt design, masser af farver og mønstermiks a la den afslappede hippie- og flowerpowerstil fra 60´erne og 70’erne. Tænk bæredygtigt og grønt, fremstillet med kærlighed og sjæl, så kan du shoppe med flowerpower-energi og god samvittighed. Hindbærrød, hudfarver, støvet violet, citrongul og Pink.

 

De to fine piger Fly og Helsted laver også temaområder til UP, og behøver jeg at sige, at jeg glæder mig særligt til det tema der hedder `A botanical affair ´???.

 

Déjà Vu – a home with history

 

Hjemmet skal stråle af personlighed og gode historier. Lad rejser, minder, oplevelser, venner og familie fylde hjemmet, så det føles som en vidunderlig rejse, gennem alt det man holder allermest af.
Til dette Close UP er Fly+Helsted inspireret af Indokina.

På scenografisk vis skabes et hjem, fyldt med produkter i denne stil, med rødder fra det franske og det orientalske. Når disse to verdener mødes i boligens tilbehør, ses det ofte i yndige former med et tvist. I smukke mønstre, som ofte er lidt naive blomstermotiver og i en farve palette der stemmer helt i tråd med de farvetendenser vi ser netop nu, som cayenne rød, irret grøn og sarte pasteller, gerne i samspil med dramatisk sort.

For at fuldende denne rejse, kan man nyde frisk sushi på området under hele messen.

KEY WORDS: Kolonitid, handel og stærke inspirationer imellem Østen og Europa. Stilen er et historisk miks af østens mystik og den franske ynde. Personlighed.

Det antikke præg ses både i overflader af højglans og slidt rustikt look. Smukke, enkle og yndige mønstre inspireret af den franske lilje.

TO BUY: ?Antikke? møbler i mahonie eller med højglans lak overflader. Fletmøbler, papirlampeskærme, papir med mønstre, papir pynt, vattæpper, blonder, lanterner og røgelse. Farverne toner i cayenne rød, rosa, pink og aubergine samt irret grøn, mørkegrøn og midnatsblå. Grafiske mønstre med konturer i sort.

 

Botanical Affair – a lovestory from the garden

 

Helt fra gammel tid har blomster haft stor symbolsk betydning.

Blomsterbuketten kunne, i 1800 tallets England, være et elskende pars eneste kommunikationsmiddel. Blomster blev brugt til at sende hemmelige beskeder til hinanden, f.eks. en rød rose siger – Jeg længes efter dig og du betyder alt for mig.

Blomstersprog er symbolsprog, hvor den enkelte blomst tillægges sin helt egen betydning.

Blomster har altid været et stærkt symbol på kærlighed, liv og glæde.

Vi kender alle den spirende følelse, når dagene lysner og de første spæde erantis pibler frem af den frosne januar jord. Et stærkt tegn på liv, som bliver efterfulgt af den ranke yndige vintergæks kommen og pludselig pibler det frem med forårsfornemmelser og sommerfugle i maven, som en skøn kærlighedsspirer. 

Foråret er på vej, forelskelsen falder let, og der er mange anledninger til at samles og få udlevet følelser og drømme. Og ikke mindst mange anledninger til at give blomster.

I Close UP i hal L sætter Fly+Helsted fokus på blomstersproget og blomsternes symbolske betydning. Med udgangspunkt i tre begivenheder: Påske, Valentine’s Day og Bryllup, vil vi fortolke kærligheden til haven, blomsterne og begivenheden. 

Her kan du finde inspiration til borddækning, gaver, pynt og dekoration. Fly+Helsted arbejder med farver fra valmuen, mælkebøtten, bregnen, vibeægget, vintergækken og rosens mange yndige nuancer.

KEY WORDS: Kærlighed, blomsterglæde og DIY. Her kan du være kreativ og selv sætte præg på dekorationen. Det er i sammensætningen at overraskelsen opstår. Tænk utraditionelt men med traditionen for øje.

TO BUY: Bryllup: Grøftekantsbuketten møder skovbunden, hvide duge med prismer, stofservietter og brudeslør.

Valentine’s Day: Chokolade, forkælelse, duftlys, bånd og tørrede blomster.

Påsken: Sommerfugle, farvede fjer, æg, yndige fugle, vandkander, planteborde, havehandsker og smukke engelske te kopper.

Uh , og så til maden?..jeg skal klart undersøge ALLE disse sanselige fællesskaber?..

Foodfolk

Mad er et sanseligt fællesskab

Inspireret af madklubber vi kan dyrke sammen

I takt med at den almene interesse for mad og madlavning vokser, finder flere og flere sammen i madklubber. Trendfolk taler ligefrem om, at mad er det nye sorte. Det er er blevet hipt at organisere fællesmiddage og fællesskaber omkring måltidet, maden og nydelse. De nye madklubber er populære i danskernes hverdag, hvor hyggelige og uprætentiøse fællesspisninger letter byrden for den enkelte familie. Maden og måltidet er på den måde blevet den perfekte anledning til at mødes, fordi vi alle sammen skal have mad på bordet hver dag. Kendetegnet for de nye madklubber er, at fælleskabet er ukompliceret, komfortabelt, enkelt, langsomt og meningsfuldt. 

Der er en barnlig glæde ved at lave mad sammen og i at eksperimentere i et køkken sammen med andre. Derfor har vi indrettet SHOW UP demokøkkenet i hal F, som et stort moderne køkken med plads til mange gæster. Her kan du møde en række spændende aktører i form af kokke og kogekoner, ildsjæle der brænder for mad og madlavning, og som hver især næsten sætter livet på spil ? for at få deres budskab ud. Vi har inviteret en række spændende FOODFOLK, der kommer forbi og kokkererer, eksperimenterer, fortæller, forklarer og inviterer til prøvesmagninger. 

 

 

 

Og så til det helt nye ?HAY er her og der og allevegne, og de er selvfølgelig også med i Herning:

Nyhed: HAY Talent Award

Glæd dig også allerede nu til Autumn 2014, hvor Formland UPgraded, Mads Arlien-Søborg og designgiganten HAY i samarbejde præsenterer HAY Talent Award. “Formålet med HAY Talent Award er at skabe dialog mellem vækstlaget og designindustrie” fortæller Rolf Hay, designer og grundlægger af HAY.” 

HAY Talent Award skal bane vejen for nye internationale designtalenter fra danske og internationale designskoler. Projekterne vil blive bedømt af en international jury og designtalenterne bor under messen i den til formålet opstillede HAY Camp på Formland UPgraded.

 

Stay tuned, så får du dugfriske nyheder og håndplukkede favoritter fra messen inæste gang?

Håber du kigger med ( ;

 

PSSSST!

Ved du at du kan følge mig på Facebook? eller Instagram ? og ja, jeg er også pinterest

eller du kan tilmelde dig mit nyhedsbrevog få guiden : Sådan får du mere tid og mindre stress i en endnu flottere have

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *